Traumaverwerking ( PTSS )


Als je iets ergs meemaakt, zoals een ongeluk, mishandeling, verkrachting, een aanslag of een ander trauma kan dit in eerste instantie voor veel stress zorgen. Het is heel normaal dat je na een traumatisch moment een tijd last hebt van stress en paniek en andere reacties.

Wat het meest voorkomende patroon is bij traumatische klachten is dat je dácht dat het trauma verwerkt was en dat ook een tijd (soms heel lang) zo leek en dat ineens ‘uit het niets’ die indrukwekkende gebeurtenis je hele leven in beslag neemt. Of je wilt of niet, het moment waarop het trauma ontstond dringt zich aan je op. Vlak voor het slapen, op momenten dat je er niet op voorbereid was of door een geluid dat je hoort. Het kan zelfs zo zijn dat het trauma je werkelijkheid een beetje verandert en dat je dingen ziet of hoort die er eigenlijk niet zijn.

Meestal gaan mensen zichzelf anders zien. Het beeld dat je van jezelf hebt is beschadigd. Mensen schamen zich, worden een beetje moe van zichzelf en voelen zich machteloos, opgesloten in zichzelf. Het is, naast het verwerken van het trauma, net zo belangrijk aan je zelfbeeld te werken.

Het volledig verwerken van een trauma is hard werken. Met hypnotherapie kun je dat proces versnellen én er zeker van zijn dat je alle stappen goed en volledig doorloopt zodat de kans kleiner is dat het trauma later nog eens komt opsteken.

PTSS is gelukkig iets waarvan je kunt herstellen. Sommige mensen hebben een maand lang last van PTSS terwijl andere mensen er 6 maanden mee rondlopen. Je spreekt van PTSS als reacties op het trauma je dagelijks leven beïnvloeden en je verhinderen om normale activiteiten, zoals werk, te ondernemen.